עוגיות אוראו אחרי ארוחה בשרית


ניתן למצוא היום מוצרים רבים שאין במרכיבים שלהם חלב, ובכל זאת יש עליהם כיתוב "כשר חלבי לאוכלי חלב נוכרי". האם יש בעיה לאכול מאכלים כאלו אחרי בשר? האם אדם המקפיד על חלב נוכרי צריך להמנע מהם?
הסיבה לקיומם של מוצרים כאלו נובעת מהעובדה שלמרות שאין במוצרים אלו חלב הם נעשים על קו ייצור שפעמים רבות הוכן בו לפני כן מוצר חלבי. ניתן לראות שבמרכיבים שלהם אין אף מרכיב חלבי. הדרך הטובה ביותר לבדוק אם יש מרכיב חלבי ממשי במוצר היא דרך המידע לאלרגנים. במוצרים שיש בהם חלב כתוב שהמוצר מכיל חלב, ואילו במוצרים שרק הוכנו בקו ייצור שהכיל פעם חלב נכתב שהמוצר עשוי או עלול להכיל שאריות חלב.
בעצם מדובר במוצר פרווה שיוצר בכלים חלביים. מוצרים כאלו נמצאים לרוב בתחום הממתקים – שוקלדים ועוגיות למינהם. למשל, אחד הסוגים של עוגיות אוריאו לא מכיל חלב ויש עליו כיתוב כזה. גם תחום דגני הבוקר כולל מוצרים רבים כאלו.
מה מעמדם ההלכתי של מוצרים אלו?
עקרונית, מוצרים אלו מקבלים טעם חלבי באופן עקיף בגלל הטעם שהם מקבלים מקו הייצור. הטעם שהיה במוצר עבר לקו הייצור ומשם עבר אליהם בחזרה. ההלכה קוראת למוצרים כאלו נ"ט בר נ"ט, זאת אומרת נותן טעם בן נותן טעם בגלל שהטעם הועבר פעמיים עד שהוא הגיע למוצר שלפנינו. מוצר כזה אינו חלבי אולם יש הרחקות מסוימות שנהגו לגביו.
ההנהגה במוצרים שהם נ"ט בר נ"ט משתנה בין אשכנזים לספרדים. לדעת השולחן ערוך, מותר לאכול מאכל נ"ט בר נ"ט חלבי עם המין השני ואילו לדעת הרמ"א לא אוכלים אותו ממש עם בשר. אולם, גם לפי הרמ"א ניתן לאכול את המאכלים הללו מיד אחרי שמסיימים את אכילת הבשר כי הטעם של החלב הוא לא ממשי.
לפעמים אנשים חוששים שקו הייצור לא היה נקי מספיק ולכן ייתכן שחלקי חלב ממשיים התערבבו בתוך המוצר הסתמי. אמנם החשש הזה הוא רחוק, אבל אפילו אם החשש הוא ממשי עדיין נראה שאפשר להתיר לאכול מאכלים אלו אחרי בשר.
הש"ך (סי' פ"ט סקי"ט) מבין שלעניין הרחקת שש שעות בין בשר לחלב אנחנו לא מרחיקים אפילו אם נשארה ממשות מסוימת של חלב בתוך הכלים כל עוד החלב הזה אינו משמעותי ואינו נותן טעם ממשי במוצר שנוצר. הפתחי תשובה מדייק מדבריו של הש"ך שאפילו אם השאריות אינן בטלות בשישים במוצר החדש, כל עוד לא הטעם אינו משמעותי לא צריך להמתין שש שעות וניתן לאכול מוצרים אלו מיד אחרי ארוחה בשרית.111
לעומת זאת, בעיית חלב הנוכרי עלולה להיות יותר מסובכת. הפוסקים אומרים שאין דין של נ"ט בר נ"ט באיסור, בגלל שטעם איסור אינו בטל לעולם. המקפידים לא לאכול אבקת חלב נוכרי אינם עושים זאת מתוך הבנה שיש איסור בכך גם היום, ולכן יש מקום לטעון שטעם האיסור עבר מהמוצר החלבי שהיה בפס הייצור לפני המוצר הנוכחי ועבר בחזרה מפס הייצור אליו.
אמנם, בחלק מהמקרים קו הייצור עובר מעין הכשרה בזמן הניקוי על ידי כך שמעבירים בו את אחד המוצרים בטמפרטורה הגבוהה ביותר כדי שהקו יעבור ניקוי. יש מחלוקת בין הפוסקים האם העברה כזו נחשבת הגעלה, אולם לא בכל המקרים אנחנו יודעים שהגעלה כזו אכן התרחשה.
לסיכום, ניתן לאכול מוצרים שאין במרכיבים שלהם חלב מייד בתום הסעודה הבשרית. מאידך, אם כתוב עליהם שהם מכילים אבקת חלב נוכרי, המקפידים על חלב נוכרי הגיוני שימשיכו ליהמנע מהם.
מצורפת תשובה של o.u. לגבי עוגיות אוראו.

Thank you for contacting the OU.
At the present time, most varieties of Oreo Cookies contain dairy ingredients, with three notable exceptions. Original Oreo Sandwich Cookies, Oreo Double Stuf Sandwich Cookies and Mini Original Oreo Sandwich Cookies do not contain dairy ingredients, though they are manufactured on dairy equipment. The equipment is not necessarily cleaned before the production of these three cookies, and there may be a small amount of dairy residue present. Nonetheless, the dairy component would be minimal, and from a Halachic perspective, the dairy residue is nullified (botel bishishim) and of no consequence. The bottom line of all this is that these three cookies may be consumed after meat and poultry, but not simultaneously.
Please bear in mind that the manufacturer may choose in the future to reformulate these products and add dairy ingredients. Since these products already bear OUD symbols, formulation changes would not be reflected in the OUD logo. As such, we recommend that consumers check regularly with our office to confirm the status of these items.
Please do not hesitate to contact us again should you have any further questions


אם נהניתם מהפוסט, נודה לכם אם תשתפו אותו בעזרת הלחצנים שלמטה.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “עוגיות אוראו אחרי ארוחה בשרית

  1. האיסור בחלב נכרי הוא איסור דרבנן שהקלו בו רבני ארה"ב לאור מציאות ימינו ואכמ"ל וכשמדובר באבקת חלב נכרי זה הופך להיות עוד יותר קל. האמנם נכון להחמיר בנ"ט בר נ"ט במקום שבו יש פוסקים שמתירים את הדבר עצמו?

  2. אני מסכים שיש היגיון גדול להקל באבקת חלב נוכרי, אולם המבינים שזהו איסור צריכים לכאורה להחמיר גם בנ"ט בר נ"ט. איני מכיר פוסקים שאומרים שניתן להקל בנותן טעם במוצר שאיסורו במחלוקת, אבל יש היגיון בדבר. אחפש בספרים.

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s