אכילת קטניות בשבת שאחרי פסח

 לוח השנה מזמן לנו השנה את שביעי של פסח ביום שישי, כאשר אסרו חג של פסח בארץ ישראל חל ביום שבת. לכאורה יום זה אינו חלק מחג הפסח ובשנה אחרת היינו אוכלים ביום זה חמץ. האחרונים שחיו בחו" ל לא דנו הרבה בשאלה הזו כי בחו" ל בשנה כזו גם השבת היא חלק בפסח. אין בחו" ל שום אפשרות שבה אסרו חג של פסח חל בשבת ויוצר רצף עם חג הפסח. עם החזרה לארץ ישראל שאלה זו התעוררה מחדש.

אכילת חמץ

בשנה רגילה ניתן לאכול חמץ ביום זה. אולם, חלק מהפוסקים חושבים שגם בשבת זו לא ניתן לאכול חמץ. הסיבה העיקרית שהם מביאים בעניין זה הוא דין מוקצה, וההלכה שדבר שהיה מוקצה בבין השמשות נותר מוקצה לכל השבת. בגלל שהחמץ היה מוקצה בבין השמשות בגלל האפשרות שהוא חלק מהחג, אוסרת אותו גם לכל השבת. אמנם, הרב עובדיה התיר שימוש בחמץ בשבת זו ולא חשש למוקצה מחמת היום שעבר, אולם כאמור חלק מן הפוסקים חלקו עליו.

בעיה נוספת קשורה לכך שמכירת החמץ מסתיימת רק במוצאי השבת ולכן החמץ אינו ברשותנו ולכן אי אפשר לאוכלו. גם בהקשר זה ניתן להתדיין על אפשרות של יצירת שטרות מכירה שבהם ניתן יהיה לקחת חלק מהחמץ. גם אפשרות זו נמצאת במחלוקת הלכתית גדולה בגלל הערמה, ומעבר לכך מארגני המכירה לא מארגנים כך את שטרי המכירה.

מעבר לכל הבעיות האחרות נראה מציאותית שיש קושי לאכול חמץ בארוחות אלו בגלל כלי הפסח וכל דברי הפסח שעלולים להתערב בחמץ.

אכילת קטניות

אולם, שאלת הקטניות לאשכנזים בשבת כזו נשאלת באופן יותר רחב. בעיית מוקצה לא קיימת כלפי הקטניות כיוון שלגביהן לא נאמר איסור בל ייראה וגם לנוהגים גזירת קטניות לא צריכה להיות בעיה עם מציאות של קטניות בביתם, ואפילו בהנאה הם לא נאסרו.‏הורד (4)

על פי דברים אלו וודאי שניתן להשתמש בקטניות בשבת זו ולאכול חומוס או מאכלים שמכילים קטניות שניקנו עבור שבת זו. האוכל הקר בוודאי לא יוצר בעיה לכלי הפסח כי מדובר באוכל קר שאינו יכול לאסור כלים.

בישול קטניות

כל זה נכון לגבי קטניות קרות שאותם לא צריך לבשל. מה יהיה הדין בקטניות חמות שרוצים לבשל אותם לקראת החג? יש מקום להתלבט בשימוש בכלי הפסח לבישול קטניות לצורך שבת זו. האם כשנבשל שעועים או אורז בכלי הפסח נפסול אותם משימוש בשנה הבאה?

גם המחמירים בקטניות לא החמירו לראות את הקטניות כאיסור ממש, ולכן הרמ" א מתיר לאכול קטניות שהתבטלו ברוב גם בתוך פסח עצמו ( אבל אסור לבטל אותם לכתחילה). באותו אופן נראה שאם עברו 24 שעות מרגע בישול הקטניות, הטעם של הקטניות נפגם ומותר לחזור ולבשל בכלים אלו בשנה הבאה ( דבר זה נכון בוודאי לקראת שנה הבאה שהיא שנה מעוברת ולכן תעבור שנה עד השימוש הבא). כמובן שצריך להקפיד שבישול הקטניות יהיה הבישול האחרון של כלים אלו.

לכאורה ניתן לאכול את הקטניות גם בכלי חמץ, כי החמץ הבלוע בכלים אינו אוסר בבל ייראה, אולם נראה שלא כדאי לעשות כן, גם כדי לא לערבב את הכלים וגם כדי שלא ייותר מצב שמישהו בטעות בולע מן המאכל ונכשל בעוון החמור של חמץ בפסח.

לגבי אורז וחלק מהקטניות האחרות – קטניות אלו דורשות ברירה טובה ( גם לספרדים) לפני החג כדי להותיא כל חשש של גרגירי חמץ שעלול להיות מעורבב בהם.

הכנת הקטניות בשביעי של פסח

האם מותר להכין את תבשיל הקטניות בשביעי של פסח ולהתבסס על עירוב התבשילים?

חלק מהפוסקים כתבו שאי אפשר לבשל את הקטניות הללו בשביעי של פסח ( אלא רק בחול המועד) כי כל הבישול בעירוב תבשילים הותר מתוך האפשרות התיאורטית שיבואו אליו אורחים ויאכלו את התבשיל וכיוון שבשביעי של פסח התבשיל אסור לא ניתן להתיר אותו בעירוב תבשילים. הגרש" ז אוירבך ( מנחת שלמה תנינא יז) טען שבכל יישוב שבו יש אנשים שנוהגים לאכול קטניות ניתן לבשל אותם גם בשביעי של פסח בגלל שיש אפשרות שאותם אנשים יבואו להתארח אצלו בחג.

סיכום.

  • אכילת חמץ בשבת זו נתונה במחלוקת הפוסקים ומעוררת סדרה של בעיות מציאותיות, ולכן כדאי להמנע מכך.
  • קטניות קרות כגון חומוס וטחינה או מוצרי קטניות מותרת בשבת וניתן לקנות אותן בחול המועד.
  • בישול קטניות אפשרי בכלי פסח, אלא שיש להקפיד שזה יהיה הבישול האחרון בכלים אלו השנה. מי שרוצה לבשל אורז, צריך למצוא אורז שנברר לפני פסח. לא לבשל את הקטניות בכלי חמץ.
  • בישול קטניות בשביעי לצורך השבת על ידי עירוב תבשילים הותר על ידי הגרש" ז בכל יישוב שיש בו גם אנשים שלא מקפידים על קטניות בחג, ואחרים אסרו. מי שאוסר צריך לשים את התבשיל על הפלטה רק אחרי צאת הכוכבים של שבת.
  • אם נהניתם לקרוא את הפוסט, אני מאוד אשמח אם תוכלו לשתף אותו בעזרת לחיצה על כפתורי השיתוף שנמצאים מתחת לפוסט. תודה.

Advertisements

מחשבה אחת על “אכילת קטניות בשבת שאחרי פסח

  1. לענין בישול קטניות בשביעי של פסח לטובת שבת:
    אמנם בסימן יז (עמ' מג) הגרש"ז אסר רק במקום שבו אין מצויים ספרדים/אוכלי קטניות. אולם שם בסימן מג (עמ' קלב) הוא נטה לאסור בכלל.
    http://www.hebrewbooks.org/1595

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s