פסיקתו של הרב וואזנר


הרב וואזנר שנפטר השבוע היה אחד מגדולי הפוסקים של הדור האחרון. תשובותיו בנושאי הלכה הם רבים ומגוונים ומשקפים תפיסת עולם חרדית מובהקת ומשמעותית. יכולותיו ההלכתיות של הרב וואזנר היו גדולות ומרשימות והיו קשורות ליכולת מדהימה לסקור את עיקרי הסוגיה בכל נושא באופן בהיר וברור. עיקר דיונו של בעל שבט הלוי היה בראשונים והוא ממעט להזכיר בדבריו אחרונים, וגם כאשר הוא מזכיר אותם הוא לא מהסס לחלוק עליהם במקרים רבים.
הרב וואזנר נחשב לפוסק מאוד שמרן ובמקרים רבים הוא מתנגד לחידושים הלכתיים לא בגלל שהדבר נראה לו פסול הלכתית אלא מעצם העובדה שמדובר בחידוש.
דוגמא מפורסמת נמצאת בשות שבט הלוי חלק ה סימן פד, שבו הוא נשאל לגבי האפשרות של קריאת מגילה על ידי רמקול.

ובענין המיקראפאן אין אני מסכים להתירו גם באופן שהזכיר כב' דסו"ס יקראו הבנות, אע"פ שבעיקר דין הקריאה גם בעניי מכבר הריני נוטה למש"כ ידידינו הגר"מ פיינשטיין בס' אגרת משה או"ח ח"בשאין זה דומה לקול הברה המבואר בר"ה כ"ז ע"ב וכ"ח ע"א דהתם הוא תערובת קול אחר, (ועיין הי' בביאור הלכה סי' תקפ"ז ד"ה ואם, ובמש"כ בסו"ד שם) והכא הוא אותו קול אלא שהוגבר ע"יהמיקראפאן, מ"מ חלילה להנהיג חדשות כי זה תחילת הריסה, ומש"כ כב' דאצלכם אפשר להתיר כיון שח"ו אין רצונכם לפרוץ גדר אך מצד הקושי המעשי כנזכר במכתבו יסלח לי כב' כי הפרצה שלחדשות אינו בשעת ההתחלה אלא החינוך להנהיג חדשות בהלכה והוא כבדקא דמי' כיון דרווח רווח ע"כ יחדול מזה.
הן אמת אם אחד כבר שמע דיעבד ע"י רמקול, הייתי מחייבו לשמוע פעם ב' אבל בלי ברכה, כיון דמעיקר הדין קרוב שיצא, וכן אם יולד מציאות של ביטול הקריאה לגמרי אם לא ע"י עצה הנ"ל היתי דן עו"פ בה, אבל לא נשאלתי ע"ז, ויש עוד להתישב, אבל בנדון רגיל כמו שכ' כב' חלילה להתיר חדשות.

הרב וואזנר מסכים שמבחינה הלכתית צרופה ניתן להקל בקול של רמקול והוא נחשב לשמיעת הקול עצמו אלא שהוא לא מוכל להתיר שמיעת מגילה במיקרפון בגלל החידוש שבדבר. הוא מצריך אפילו את מי ששמע כך לשמוע פעם שניה ללא ברכה. הוא אומר שאפילו כאשר המטרה היא לא לחדש בהלכה אלא צורך אמיתי שנוצר בגלל קושי טכני, השינויים המציאותיים הללו הם אלו שגורמים להתרגלות לשינויים בהלכה.
הוא מוסיף ואומר שאם השאלה שהייתה נשאלת הייתה של אפשרות של ביטול הקריאה לגמרי ללא הייתר הזה הוא היה דן על אפשרות להתיר אבל לא זו השאלה שעליה הוא נשאל במקרה הזה, ובמקרים שהצורך הוא לא מלא הוא לא מוכן להתיר חידושים.‏הורד (3)
אני מעוניין להביא עוד דוגמא מתורתו של הרב וואזנר. במקומות שבהם הוא מרגיש שיש קושי אמיתי של אנשים שמעוניינים לקיים את ההלכה הרב וואזנר מוכן לפעמים להקל להם בצורה משמעותית, אבל הוא פחות נוח להקל לאנשים שהבעיה שלהם נוצרה בגלל זלזול הלכתי שלהם. דוגמא לדבר ניתן לראות בנושא של קריאת התורה במנחה כאשר הקריאה לא התאפשרה בשחרית. בחלק ד סימן טו הרב וואזנר נשאל על ידי אנשים שגרים במקום שבו הם לא יכולים להספיק להתפלל בבוקר בשעה שבה אפשר לקרוא בתורה האם הם יכולים לקרוא בתורה במנחה. הרב וואזנר נוטה להתיר להם. לעומת זאת בחלק ד סימן עא הוא נשאל על האפשרות להקל לאנשים שלא באו לבית הכנסת לשמוע קריאת פרשת זכור בבוקר להוציא ספר תורה ולשמוע במנחה. בהקשר הזה הרב וואזנר אינו נוכן להקל כי אנשים אלו לא באו לבית הכנסת בבוקר באשמתם, ויש להם פיתרון אחר לשמוע את הקריאה בפרשת כי תצא, וגם אם סביר להניח שהם לא יבואו זו אינה אחריותנו להקל להם בהלכה בדבר שהוא באשמתם.

ואע"פ שיש לומר דפ' זכור דאורייתא עדיפא, מכ"מ לאידך גיסא פ' זכור אפשר לצאת בפורים או בפ' כי תצא כנ"ל, ואע"פ שאם צבור שלם צבור הקבוע בטלו בשחרית והיו קורין אותו במנחה היינומניחין להם, בפרט בלי ברכה, מ"מ בנדון של מעלתו שהצבור עצמו קראו, אלא שהיו כמה מפירי תורה שלא חששו לבא אפי' לביהכ"נ שחרית ובטלו קה"ת שחרית כבטולם שאר דיני התורה, אין נ"ללהוציא בשבילם ס"ת במנחה אלא יסתפקו בפ' ויבא עמלק שבפורים או בפ' כי תצא כנ"ל, ואם לא יחושו גם לזה, אין אחריותם עלינו.

הקבלה הזו של קשיים שנוצרים לאנשים שמגמתם הפשוטה היא שמירת הלכה אלא שיש להם קושי חיצוני וחוסר התפשרות עבור אנשים שאינם מעוניינים לשמור הלכות מאפיינת מאוד את תורתו.

אם נהניתם לקרוא את הפוסט, אני מאוד אשמח אם תוכלו לשתף אותו בעזרת לחיצה על כפתורי השיתוף שנמצאים מתחת לפוסט. תודה.

Advertisements

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s