יפוצו מעיינותיך – על חב"ד והציונות הדתית.

בשנים האחרונות ההפצה של חסידות חב"ד לבני הישיבות הציוניות צוברת תאוצה. בישיבות רבות יש מבחנים על חלקים מהתניא, ומאות בחורי ישיבה ציוניים דתיים מגיעים ליריד החסידות שחב"ד עורכים בבנייני האומה בימים אלו.

מאידך, דומני שהקרבה האמיתית שחשים בני הישיבות הציוניות לחב"ד חלשה היום מאשר הייתה בעבר. בתקופות קודמות העולם הציוני דתי לא הכיר כמעט את העולם החסידי וכמעט כל המגע שלו עם החסידות נעשה אך ורק דרך חב"ד. מי שרצה להרטיב את נפשו במעט שמחה חסידית או ברעיונות שיוצאים מהשגרה הדתית או מהתפיסה הציונית הכללית של הרב קוק, הצליח להרוות את נפשו בדברים של חב"דניקים או בדמותו הסוחפת של הרב'ה מלובביץ'.חסידים

בשנים האחרונות חל מהפך בנושא הזה. העולם הציוני דתי התקרב הרבה יותר לעולם החסידי כולו. אנשים רבים מתוכו התקרבו לברסלב והלכו לראות טישים של חסידויות רבות ומגוונות. הפופולאריות של ספרי ר' נחמן דרך ספרי ר' צדוק הכהן מלובלין וכלה בספרי הנתיבות שלום, פתחו עולם ומלואו של גוונים שונים של חסידות. יתרה מזאת, ישיבות ציוניות עם תפיסה חסידית הפכו להיות נפוצות מאוד, וגם בין ישיבות אלו יש מגוון רחב של תפיסות חסידיות. היום אדם שרוצה להרוות את נפשו בחסידות יכול לפנות לאומן או ללמוד נתיבות שלום, או לחילופין להתקרב לדמויות מגוונות מאוד. הרב יהושוע שפירא ייצג סוג אחד של חסידות, הרב פרומן סוג אחר לגמרי. חב"ד איבדו במובן הזה את מרכזיותם בעולם הציוני דתי.

סיבה נוספת שקירבה פעם בין חב"ד לעולם הציוני דתי הייתה התמיכה הנלהבת של חב"ד במאבק על ארץ ישראל. בתקופות שבהם שני הגורמים הללו היו היחידים שנאבקו על ארץ ישראל נוצרה ביניהם התקרבות גדולה. הראשונים שעשו קמפיין להגנה על ארץ ישראל בתקופת ממשלת רבין היו חב"ד שיצאו בקמפיין "ארץ ישראל בסכנה". כך גם היה בקמפיין הבחירות החב"די סביב בחירתו של נתניהו "נתניהו טוב ליהודים" אחרי רצח רבין. לעומת זאת, בשנים האחרונות הנושא של ארץ ישראל איבד ממרכזיותו בשיח הישראלי ובמקביל התגלעו בקיעים ומחלוקות בין דרכי המאבק החב"דיות בנושא ארץ ישראל לבין המאבק הציוני דתי. די שנזכיר את ההתנתקות ואת הממלכתיות שגברה בציונות הדתית כדי להבין את עומק הפער. חב"ד וודאי לא קיבלו את השיר ששרו רבים מבני הציונות הדתית "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה". מי שמלמד ומאמין במשיח עכשיו אינו רואה עין בעין את התהליך כמו אנשי גאולת קמעא קמעא.

האדמו"ר מלבוביץ,

דבר אחרון שקירב פעם בין התנועות היה החרם שבו היו נתונים אנשי חב"ד מצד החברה החרדית. בשנים שבהם הרב שך פעל להוציא את חב"ד מהעולם החרדי הרגישו רבים מהם קירבה סוציולוגית לציבור הציוני דתי. היום, עם התרככות החרם, גם סיבה זו להתקרבות נעלמה.

מה אם כן גורם לנהייה של בחורי ישיבות ללימוד תניא או לבנייני האומה?

לצערי, נדמה לי שהתשובה היא עלובה מאוד, ואינה מציגה את הציבור הציוני דתי בעין מחמיאה. לימודי תניא בישיבות מלווים במבחנים שבסופם מקבלים כסף או תלושים לקניית ספרים. בבנייני האומה יש הופעות של זמרים ויריד של מכירת ספרים מאוד בזול.

האם ייתכן שהמשיכה לדברים הללו נובעת אך ורק בגלל הפיתוי הכלכלי והחומרי שבדבר? ברור לי שהלומדים ומגיעים להתוועדות רואים בלימוד ובהתוועדות דבר חיובי, אבל האם ייתכן שאירועים אלו היו נשארים שוליים מאוד בהיקפם ללא ההטבות הנלוות?

מכל הדברים בתורה, דווקא חסידות אנשים לומדים בשביל כסף?

האם יש לכם הסבר עמוק יותר לתופעה הזו?

אם נהניתם לקרוא את הפוסט, אני מאוד אשמח אם תוכלו לשתף אותו בעזרת לחיצה על כפתורי השיתוף שנמצאים מתחת לפוסט. תודה.

Advertisements

2 מחשבות על “יפוצו מעיינותיך – על חב"ד והציונות הדתית.

  1. זה מעט פשטני לא?…הייתי בבניני האומה, גם התערוכה וגם יריד הספרים היו כלל חסידיים, אני חושבת שבלי קשר המגמה היא חיבור הציונות הדתית לכלל חסידיות כשכל אחד מוצא את דרכו בעבודת ד'.
    נכון שהארוע הוא חב"די במימון חב"די נדיב, אבל המארגנים היו בהחלט נדיבים גם במקום שנתנו לאחרים.

    בכל אופן, גם אם אתה צודק, הרי מתוך שלא לשמה… בשיחות ששמעתי ביציאה מהמופע המרכזי, המון בנות דיברו על רצון ללמוד יותר חסידות.

  2. בקשר לשאלה שלך ברשותך אציע תשובה נוספת והיא שהנהירה לבניני האמונה יש לה גם היבט חיובי וזה מצד שהטעם הפנימי לכך הוא – שלמרות שכל זרמי החסידות יש להם מקום של כבוד הרי – שבחסידות חב"ד מקובל שאדמוה"ז {וממילא גם ממשיכיו} היה הממשיך העיקרי של הבעש"ט והמגיד וממילא סבת הנהירה לשם היא מצד שהנשמה בפנימיות חשה את האמת האבסולוטית שיש בחסידות חב"ד
    ואין בכך שום יומרנות ועליונות שכן אפשר כיום לראות שהגילוי העצום ביותר של גילוי פנימיות התורה שנמשך דור אחר דור באופן של מוסיף והולך יש רק בחסידות חב"ד
    אני כותב זאת כאחד שנולד בחסידות מפורסמת וגדולה שעבר לחב"ד

    ובקשר למלגות רק אומר לך שכיום לא חסרים מסלולי לימוד שמזכים במלגות כך שוודאי שלא זו הסבה.

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s