הישן יתחדש – על המדריך למתארח של יצחק מאיר

בתוך שלל הזמרים של המוזיקה החסידית והיהודית בשנים האחרונות יצחק מאיר בולט כתופעה יוצאת דופן, ומצליח לצבור לעצמו שם ואהדה גדולה. הדבר הזה אינו מובן מאליו כי לכאורה באלבומים שהוא הוציא עד כה אין שום דבר מיוחד ויוצא דופן. שלושת האלבומים שיצאו עד כה כוללים שירי שבת במנגינות מוכרות וישנות.

ניתן באופן כללי לחלק את המוזיקה החסידית והיהודית הפופולרית בשנים האחרונות לשניים. יש זמרים ששרים בסגנון החסידי הישן שכולל שירה בסגנון פופ ודומיו עם כלי נגינה רבים ובומבסטיים כולל כלי נשיפה רבים וזמרים בסגנון ישראלי ששרים שירה ישראלית שיש בה מרכיבים דתיים – בשירים אלה בדרך כלל המוזיקה היא יותר עכשווית, הכלים הם יותר מצומצמים וההגייה היא בעברית ולא באידיש.

הנציג הבולט ביותר של הקבוצה הראשונה היום הוא יעקב שוואקי, שזוכה לפופולריות עצומה במגזרים מסורתיים, ואליו מצטרפים זמרים רבים אחרים כמו אברהם פריד שהוא ממציאי הז'אנר הזה. בחלק השני ניתן למנות מספר זמרים חוזרים בתשובה כמו עמיר בניון, אביתר בנאי ושולי רנד וזמרים דתיים כמו יונתן רזאל ואחיו אהרן.

האלבומים הקודמים של יצחק מאיר עמדו באיזה שהוא מקום בתפר בין שני הסוגים שמנינו. מצד אחד, סוג הנגינה בשירים היא מאוד ישראלית עכשווית והמבטא הוא ישראלי ללא הגיה אשכנזית. מן הצד השני, הבחירה הייתה לקחת את המנגינות והמילים המסורתיות ולתת להן את הנופך הישראלי ולא לחפש יצירה חדשה מקורית. מבחינת תוכן השירים, השירה היא מאוד ישנה אבל הביצוע מתאים לזרם המחדש.

יש משהו בביוגרפיה של הזמר שמתאימה לסוג כזה של יצירה. יצחק מאיר הוא בוגר של ישיבות חרדיות ולמד בישיבות חברון ומיר. מן הצד השני הוא עשה צבא, למד בבית מורשה בירושלים ועשה תואר ראשון. ההליכה הזו בין העולמות יכולה להסביר את המודרניות שפונה לעולם הישן.

ייתכן שהוא הוציא את אלבומיו בדיוק בזמן. אחרי שהזמר היהודי התחדש הגיע לבשלות ובגרות מסוימת והצליח ליצור קהל מאזינים שמצפים לתוכן יהודי משמעותי בכלים מוזיקליים מודרניים, נוצרה היכולת לחזור ולבדוק בעולם הניגונים הישן ולהעביר גם אותו טרנספורמציה לסגנון ישראל – עכשווי. היכולת הזאת ליצוק תוכן ישן בכלים חדשים היא דבר שאינו מובן מאליו ודורשת אישיות מיוחדת. כנראה שמשהו בפשטות ובדיוק שהאלבומים שידרו הצליחה ליצור קהל מאזינים לא קטן.

בימים האחרונים נתבשרנו שיצחק מאיר מוציא אלבום חדש שייקרא "המדריך למתארח". האלבום הזה כולל מנגינות מקוריות שלו, אבל מצד שני גם הוא הולך על מילים מהמקורות ולא על יצירה בתחום המילים. השם של האלבום לא נגזר מאחד השירים אלא מהרצון להדגיש את העובדה שאנחנו רק אורחים בעולם הזה. ייתכן שדווקא הצניעות הזו היא זו שמאפשרת את המיזוג הזה בין החדש לישן.

Advertisements

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s