אבל הלב הוא רוצה הרבה יותר – הרהורים בעקבות הקשר בין אריק איינשטיין לאורי זוהר

הרבה דברים משכו את לבי בהלוויה היום של אריק איינשטיין. ההמונים שבאו לחלוק לו כבוד, הדברים הנרגשים של מושונוב ועוד. כאן רציתי לדבר על מחשבות בעקבות הקשרים בין הרב אורי זוהר לאריק איינשטיין.

לכולנו ברור שסוג כזה של קשר בין אדם שנמצא עמוק בתוך העולם החרדי לבין חילוני מובהק אפשריים רק כאשר אחד הצדדים עבר שינוי עמוק במהלך חייו. במציאות של היום לא סביר להניח שאדם חרדי מבטן ומלידה יהיה בקשרי ידידות עמוקים כל כך עם אדם חילוני לגמרי. האמת היא שאפילו במקרה של חזרה בשאלה המצב בדרך כלל יותר סבוך.

ההשתלשלות הייחודית במקרה הזה, היוותה הזדמנות מאוד מעניינת לראות שני אנשים שיש ביניהם קשרי אהבה עזים למרות המרחק הרוחני העצום. התחושה שהרב אורי זוהר העביר בלוויה הייתה נוגעת ללב, והצליחה לשדר את הקשר האנושי העמוק בין שני האנשים הכל כך שונים אחד מהשני.

111

ובכל זאת, אי אפשר שלא לשים לב שכל אחד מהאנשים הללו מביט על השני מתוך עולמו הוא, וצריך לתרץ את הקשר מתוך תפיסת חייו. בשיר מפורסם של אריק איינשטיין על אורי זוהר – “הוא חזר בתשובה" אומר איינשטיין כך:

הוא חזר בתשובה
הוא לומד עכשיו תורה
ואתו האישה והילדים
ועברה לה שנה
שום דבר לא השתנה
זו אותה המנגינה והמילים
אבל הלב הוא רוצה הרבה יותר
מספר סיפור אחר וחוזר ואומר
שהלכת לי חבר.

איינשטיין מתאר שלמרות העובדה שהחברות נותרה על כנה ולכאורה שום דבר לא השתנה, בכל זאת בעומק הלב, החילוני שבו מרגיש שהלך לו חבר. ההתייחסות החוזרת בשיר לכך שעברה עוד שנה מגלה את הרצון החזק שמשהו ישתנה בחזרה והחבר יחזור להיות כפי שהיה.

מצד שני, גם בהספד של הרב אורי זוהר, אפשר היה לשמוע את הקושי שלו להספיד אדם שנמצא כל כך רחוק ממנו. הרב אורי זוהר הרגיש צורך חזק לתרץ את העובדה שאריק איינשטיין ראוי לעולם הבא, למרות חילוניותו הברורה.

"אין לי ספק שהקב"ה יקבל אותך באהבה. היית אנוס גמור, חיית בעולם של טוב, לא יכולת להבין את הרע, עשית טוב לכל עם ישראל כי אתה בנאדם"

גם בדברים אלו יש תירוץ לקשר העמוק, שמסביר שבגלל שאיינשטיין היה אנוס גמור שלא ידע לראות את הרע שקיים בעולם החילוני, ניתן לקבל אותו גם מתוך נקודת המבט של אדם דתי. בהמשך היו גם רמזים על כך שהוא העמיד צאצאים שמקיימים מצוות, ובכך נשלמת קבלתו על ידי התפיסה הדתית. זאת לצד אמירה שעצם העובדה שהוא גרם לאנשים לשמחה היא סיבה להיות שייך לעולם הבא.

111

המורכבות של היחס בין שני אנשים שחיים בעולמות כל כך שונים, שמצד אחד אוהבים זה את זה ומצד שני צריכים לסדר את האהבה הזו עם הבדלי האידאולוגיה, היא מרתקת ומבהירה את התהום בין שני הקטבים.

אבל מעבר להתעניינות באנשים אחרים זה מעורר לי שאלות על עצמי. אני מרגיש קשור גם להלוויה של הרב עובדיה יוסף וגם להלוויה של אריק איינשטיין. יש בי הנאה משו"ת ראוי והעולם הרוחני שלי הוא דתי, ומצד שני שירי ארץ ישראל הישנה והטובה, נמצאים בנפש שלי כמילים שנוגעות בי פעמים רבות ומהוות תשתית להרבה פעולות שלי בחיים.

במובן מסוים יש בי מאורי זוהר ומאריק איינשטיין בדמות אחת .במניין שבו התפללתי הבוקר החזן בחר לשיר את תחילת הקדושה במנגינה של אני ואתה נשנה את העולם, לעילוי נשמתו של הזמר.

איך כל צד בחיי מביט על הצד השני? האם הרעיונות הדתיים שלי מעבירים את השירים של אריק איינשטיין גיור לחומרא או ששירי ארץ ישראל מצפים מהעולם הדתי שלי להשתנות ולהראות יותר ישראלי.

איזה חיבור יכול להיות אצלי בין שתי הדמויות הללו?

אם נהניתם לקרוא את הפוסט, אני מאוד אשמח אם תוכלו לשתף אותו בעזרת לחיצה על כפתורי השיתוף שנמצאים מתחת לפוסט. תודה.

2 מחשבות על “אבל הלב הוא רוצה הרבה יותר – הרהורים בעקבות הקשר בין אריק איינשטיין לאורי זוהר

כתוב את תגובתך כאן

