באשר תלכי אלך – תל אביב, אביתר בנאי

אביתר בנאי הוציא סינגל חדש בשם "תל אביב" שהוא הסינגל הראשון מאלבום בשם "יפה כלבנה" שעומד לצאת בעוד כמה חודשים. בפוסט זה ננסה להראות את ההמשכיות בכתיבה של אביתר בנאי בשיר זה לעומת האלבום הקודם.

שוב אני בתל אביב

דירה ריקה

יש כאן מישהו?

הכל איננו

איפה את?

כמה לא מפתיע

הרי אם יש משהו שראיתי בחיי

זה שאין כלום

עפים כמו פרחים לבנים ברוח

כנראה שאני עדיין לא לגמרי

מאמין שהשתניתי

השינוי היה מהיר מדי וחיצוני

כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין

שאתה סולח

ועכשיו צריך לנשום את זה פנימה באמת

באמונה באמת

אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין

עמך עמי ואלוהייך אלוהיי

המוות יפריד ביני ובינך

באלבום הקודם של בנאי "לילה כאור יאיר" היה עיסוק מאוד כנה ומשמעותי בעזיבת העולם הישן והמעבר לעולם של החזרה בתשובה. התקווה שהובעה בהרבה משירי האלבום הייתה שהחלקים שהוא השאיר מאחור נותרו שם.


אולי צריך להיגמר , כדי מחר להתחיל במקום אחר
הגיעה השעה משליך גפרור בכוונה .
יומנים נשרפים – אותיות פורחות באוויר…
מדליק את האש ומבקש, לא להביט לאחור. (מתוך אותיות פורחות באויר).

בסינגל הראשון מתוך האלבום הנוכחי בנאי מגלה לנו בדרכו הכנה והפשוטה, שהמאבק בין העולמות, בין האש למים עוד לא תם. עדיין לא הגיע למקום ולמצב שבו ברור לו במאה אחוז שהשינוי שהוא עבר הוא שינוי מהותי.

בדימוי שבנאי משתמש בו בשיר שלפנינו הוא לא דימוי של מאבק בין היצר לבין הקדושה, אלא בין תחושת ההשתייכות שהוא מרגיש היום לבין הבדידות שאפפה אותו פעם. התחושה הזו באה לידי ביטוי באופן חזק מאוד דווקא בקירבה לאישה – רעיה.

הקישור בין ההתקרבות לאלוקים לבין היכולת לחיות חיים שיש בהם שיתוף עם אישה – רעיה הופיע גם הוא באלבום הקודם של בנאי. השיר "לילה כיום יאיר", מתאר כמו השיר שלנו את המאבק בין העולמות. גם הוא מתחיל במילים "שוב אני", כתיאור של הישאבות לעולם הישן שאותו עזב. גם בשיר ההוא ניתן למצוא את תחושת השייכות כאחד הדברים שמתחדשים לבנאי בחזרה בתשובה "הפעם אנ'לא לבד", גם בשיר ההוא הצעת כוס מים לאהובה נתפסת כאחת הנקודות הקטנות שמהם נבנה העולם החדש, אולם בשיר שלנו שאלת הבדידות עולה כהתמודדות העיקרית בין תל אביב למקום שבו הוא נמצא עכשיו.



ברובד פנימי יותר ייתכן שהחיפוש הוא לא רק אחרי הקשר לאהובה, אלא קשר לנשמה ולתורה. בשיר "אורייתא" , שהוא שיר אהבה לתורה כפי ששרים לאהובה, מתוארת התורה כזו שגואלת מהצורך בכאב ומאפשרת למצוא את אותה קירבה דרך הנחמה. ייתכן שברובד פנימי גם בשיר שלנו מתוארת התחושה שהתורה התרחקה ומחזירה את האדם בחזרה לתהומות הבדידות.

התחושה שזוהתה בצורה הכי חזקה עם בנאי בשיריו המוקדמים היתה הבדידות, וכשזו חוזרת ומקיפה אותו הוא מרגיש שבעצם הוא לא השתנה. השינוי היה רק בחלקים החיצוניים וטרם הגיע למקומות הפנימיים. השינוי עדיין לא הושלם.

כדי להשלים את השינוי צריך להאמין לקב"ה שהוא סולח. בעצם, מתברר שכדי להגאל מהבדידות ולהגיע לקרבה לאהובה ולעצמך צריך להגיע לקרבה לקב"ה ולסמוך עליו שהוא נותן בך אמון. חוסר האמונה בסליחה המלאה של הקב"ה היא זו שמשאירה את האדם מאחורה ולא מאפשרת לו לעשות את הצעדים באופן אמיתי.

גם הרצון הזה להסתמך באמת על הקב"ה הופיע הרבה באלבום הקודם, בשיר "אבא" ומגיע לשיאו ברצון ליפול אל זרועותיו שמושטות של אב הרחמן, בשיר "אב הרחמן".

החידוש הגדול בשיר הזה הוא בחיבור המקסים בין הביטחון בסליחה של הקב"ה לבין ההתקרבות אל הרעיה. ככל שאפשר לסמוך על השותפות עם הקב"ה ולהאמין בכך שהוא מקבל אותנו, ניתן גם להיחלץ ממייצרי הלבד, ולגלות שבעצם גם האהובה נמצאת איתנו.

בראיונות לתקשורת בנאי תיאר חלום שגרם לו לכתוב את השיר הזה "בחלום הייתי בלי אישה, בלי ילדים, כאילו לא היו מעולם. אחר כך הייתי מתעורר לצד אשתי לקול הנשימות המופלאות מחדר הילדים. החלום הזה חזר שוב ושוב ולאט לאט הבנתי שמאוד קל ללבוש כיפה וציצית וקל לשבת וללמוד הרבה, אבל כדי באמת להאמין לשינוי שעשיתי צריך המון סבלנות ומתינות. אם חשבתי שהגעתי למנוחה ולנחלה אז התברר לי שהדרך עוד ארוכה ארוכה ארוכה."

הרעיון כולו מגיע לידי ביטוי בפרשנות מופלאה לפסוקים ממגילת רות (פרק א', פסוקים טז-יז) בסוף השיר. רות פונה בפסוקים לנעמי ואומרת לה:

טז וַתֹּאמֶר רוּת אַל-תִּפְגְּעִי-בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין–עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי. יז בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר; כֹּה יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף–כִּי הַמָּוֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ.

השילוב בין הקרבה בין רות לנעמי לבין הקרבה שבין רות לאלוקים מתוארת בפסוקים אלו בצורה חזקה מאוד. הדבקות של רות באלוקי ישראל עוברת דרך הדבקות שלה בנעמי -אלוקייך הוא אלוקי. והדבקות בנעמי עוברת דרך הדבקות באלוקים.

מעניין יהיה לראות את האם שאר האלבום ישפוך עוד אור על המסע המופלא של אביתר בנאי.

לרכישת האלבום החדש "יפה כלבנה"

בקשה קטנה לסיום – הבלוג הזה הוא בשלבי התחלה, ואנו זקוקים לעזרתכם בהפצתו. אם נהנתם, אנא שתפו את החברים שלכם ברשתות החברתיות. תודה.

Advertisements

11 מחשבות על “באשר תלכי אלך – תל אביב, אביתר בנאי

  1. אביתר רומז בשיר לאשתו הגיורת ששמה היהודי הוא רות, שבזכותה זכה לחזור בתשובה, והיא עיקר ביתו וחייו.

  2. בהמשך לנטע וההערה על רות, אם תקרא את הקדשותיו בדיסקים, אני די בטוחה שתמצא את שרלוט.

  3. אולי הנקודה הכי מהותית היא אפילו שבירה של נושא האלבום הקודם.
    אם הקונספט של האלבום הקודם היה שבירה, ניתוק, יציאה מהעולם הקודם – חיים חדשים (על כל הקיצ׳יות, הנחמה והמילים הגדולות שבפירוש לא אפיינו את בנאי באלבומים הקודמים) כאן דווקא מתוארת התחושה שאי אפשר באמת להתנתק. השינוי הוא לא במילים הגדולות, הוא בזמן, הוא בלתת לדברים לשקוע.
    ידוע לכל מי ששומע ועוקב אחרי אביתר מאז הפריצה באלבום הראשון הוא שכל אלבום הוא מנסה ״להמציא את עצמו מחדש״.
    (אני לא מבין איך אפשר לתת ביקורת על שיר של בנאי מבלי להתייחס לרגע לעיבוד וללחן שהם לדעתי חלק בלתי נפרד מהבנת השירים, לכן אשתדל להתייחס לשניהם)
    האלבום הראשון המנכולי עם הפסנתר בנגיעות ברורות מדיי של החבר הקרוב צח דרורי, ונגיעות של אמדורסקי וקורין אלאל, וברמת הטקסטים העצובים, הכועסים, הבועטים, החצופים. ויש גם שיר נחמה אחד, ״יש לי סיכוי להינצל, אני יודע״ שגם הוא נחתם ב״אני חושב״.
    אחר כך באלבום השני יש כבר שינוי כיוון לגמרי מכל הבחינות והכיוונים, מהבחינה הטקסטואלית נבחרו טקסטים מורכבים וקשים לשמיעה ולעיכול (ולהלחנה) כמו ״מבראשית״ ״עדר של שוורים״ וכו׳.
    כאי׳ בנאי אומר המצב אצלי מורכב כרגע, וזה מה שתראו באלבום, זה גם מה שמשתקף מהזוית המוזיקלית באלבום, האלקטרונית והאלטרנטיבית, שלא תפסה את מקומה באוזן הישראלית, והאלבום היה כישלון מסחרי כפי שמעיד בנאי בעצמו (ברעיון לקוטנר ערב צאת האלבום השלישי). אבל הוא מתאר היטב אבן דרך חשובה בדרך של בנאי.
    אחר כך הגיע האלבום השלישי, בו בנאי מתאר אץ הקרקע המייצבת, את ניצני החזרה בתשובה (פקק תנועה – בהשראת המהר״י קרא, תחרות כלבים, מתנות, הרמח״ל, שוב אני לבד, טיפה של אור) יחד עם החיים הנוכחיים (יש לנו את כל הזמן, בשבילך)
    האלבום מצטיין בנגיעות מוזיקליות שונות בתכלית מאךבומים קודמים, עם שימוש קפדני בבס – תופים, גיטרות חשמליות ואפקטים.
    ואז הגיע האלבום הרביעי המפורסם במיוחד אצלנו הדתיים, כאן למעשה ממש התחלנו להכיר את בנאי. אלבום שכולו חזרה בתשובה כאמור, גם במובן הטקסטואלי (אין צורך להאריך) וגם במובן המוזיקלי של הגיטרות הפשוטות הישראליות של אמיר צורף, עם הג׳מבה בכמה שירים, והסופרן של דניאל זמיר.
    לי אישית זה האלבום הכי פחות מעניין כי הוא מציג עמדה חדה מדיי של הכל או כלום, זו אכן אבן דרך של בנאי, אבל באלבום החמישי הבעל״ט נדמה שיש חזרה אל המציאות, אחרי הטקס, אחרי הקבלה לעתיד, חוזרים לשגרה ולחיים הקטנים, לחיות את שתי הרגליים, זו שבכולל וזו שעל הבמה.
    השיר תל אביב לא מופלא. אבל הוא נושא בחובו פניה משמעותית, עם הרבה טעם של עוד.

    • יהונתן.
      תודה על התגובה המפורטת, ועל ההוספה להתייחסות למוזיקה. אולי אתה רוצה להתייחס גם למוזיקה של הסינגל הזה – שהיא קצת מפתיעה בעיני בהתחשב במילים. אגב, גם בהקשר הזה יש כאן קצת חזרה של בנאי מהמנגינות ה"מתוקות" שליוו את האלבום האחרון.
      אני מקבל שיכול להיות שיש כאן חזרה לשגרה ולהתמודדות מול החיים אחרי האקט הגדול של החזרה בתשובה, ומעניין לראות האם שאר האלבום יביע בצורה דומה את ההתמודדות המחודשת הזו.
      יש חוזרים בתשובה שנשארים כל החיים שלהם בתהליך החזרה ונתקעים בו, ויש כאלו שהופכים עם הזמן לדתיים אמיתיים, ואז יש באמת הרבה בעיות מסוג חדש. נראה איזה חוזר בתשובה בנאי יהיה.
      בכל מקרה, הכתבות בחלק מאתרי האינטרנט על כך שבשיר ניתן לראות את התחלת החזרה בשאלה של בנאי, לא הבינו את העומק של השיר.

      • כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין שהשתנתי
        השינוי היה מהיר מידי וחיצוני

  4. נהניתי לקרוא את ביקורותיכם, אבל הופתעתי מכך שאף אחד לא התייחס לתהליך הברור שזועק מתוך הטקסט החדש. זה לא הדימויים בין הבדידות הקודמת להתקרבות העכשווית (בין היתר כי השיר הזה נשמע, בתחילתו לפחות, בודד מאוד. והוא עוסק באביתר בזמן הווה), זה לא היחסים בינו לבין אישתו (ותודה למי שחידשה את החידוש על אישתו הגיורת) זה קודם כל רצוא – ושוב. "ואם רץ ליבך שוב למקום" אותו משפט מפורסם מספר היצירה שגרר מאות ואלפי עיסוקים, במיוחד עם פריחת החסידות ותורת הנסתר במאות האחרונות. אביתר חוזר לדירה בתל-אביב, למקום בו הכל החל, ומוצא שם ריק. מוצא שם פחד קיומי ("הכל איננו"). גדולי האדמורי"ם (אליהם מחובר גם אביתר) מדברים על שבירה ותיקון, על יציאה מן המעגליות וחזרה אליה, על עליה גדולה שבסופה ממתינה נפילה, שגורמת לעוד עליה. אביתר, לאחר ההתעלות ו"רצוא" האדיר שתיאר וחווה במהלך כתיבתו את האלבום הקודם, חווה נפילה לצורך תיקון. לצורך העלאת המקומות הלא מתוקנים בו, הנפולים עדיין. ישנם הרבה מקומות בנפש שהוא "הזניח" במהלך 'הרצוא' האדיר של התשובה, שכרגע הוא חייב לרדת אליהם, להתחבר אליהם מחדש ולהעלות אותם אליו, כי הם חלק ממנו. "באשר תלכי אלך" נשמע יותר מהכול, בהקשר שאביתר שר, כדיאלוג בין הנפש הבהמית לנפש האלוקית. הן קשורות אחת לשנייה בקשר הדוק עד המוות, מפעילות אחת את השנייה ,משפיעות ומשפעות באופן הדדי.
    גם החלום הוא עוד אלגוריה ועוד דרך של מוחו של אביתר לספר לו שבתהליך שלו הוא השאיר חלקים מהכל (הוא רומז לזה כשהוא מספר על החלום) בקצרה אכתוב שאפשר לשמוע את זה מהמוזיקה, שחלקה מורכבת מהחלקים ה"מתוקנים" , הרכים והמכילים של הדיסק הקודם, ובחלקה יש קדרות וניכור שגורם לתחושה עמומה בבטן. הנטייה לכתוב ללא חרוזים, אותה הוא זנח בדיסק האחרון באופן יחסי, גם כן מזכירה את הדיסק הראשון, את תקופת השבירה.

    "להיות בבחינת שוב והוא תכלית הבריאה" (אדמו"ר הזקן)

    • גרבר, תודה רבה על התגובה היפה.
      שבתי וקראתי את השיר בעקבות דבריך וחשבתי שניתן לדרוש את תחילת הישר "שוב (בשורוק) אני בתל אביב" כרמז לשוב (בחולם).
      ייתכן שגם דברים של בנאי עצמו בראיונות על כך שהשיר כולל רובד של שיחה בין האדם לבין נפשו נכללים בשיר.
      בכל זאת, השיר אינו מציע כפתרון לנפילה את תיקון המקומות הנפולים המקולקלים והעלאתם, אלא את חיזוק האמונה בתיקון. ייתכן שברובד פנימי יותר מה שהשיר עושה בפועל הוא חזרה לחלקים בנפש שנותרו מחוץ לעליה הגדולה והכללתם בעליה המחודשת למעלה.

      • על ראשון ראשון – ניראה כי חיזוק האמונה בתיקון חיונית למי שכרגע ירד ממדרגותיו ומוצא לפניו שברים שהניח שתיקן מזמן (אלו דברים ברורים לחוזר בתשובה שעוסק בכתבי החסידות). אני דווקא רואה קשר בין הדברים. אמנם – זה נתון לפרשנות אישית

        על אחרון אחרון – הפרשנות על כך שבפועל, השיר הוא תיקון החלקים המקולקלים היא פשוט פיוטית וקליעה מדויקת למהותו של הכותב

  5. רק רציתי להאיר- שאדם דתי קלאסי הוא אדם דתי רגיל. בשונה מ"דתי אמיתי" [כפי שנכתב באחת התגובות]. ואני מאמין בתור דתי רגיל שזו פליטת קולמוס(: ובעל תשובה באידיאל, זה עמדה קבועה.
    בהקשר לכך, ראיתי בריאיון עם אביתר לפני הדיסק השלישי שלו, באחת התכניות הטלויזיוניות עם אמנים [הועלה ליוטיוב], שאביתר המתוק אמר למראיין משהו כמו- 'אתה יכול להיות מחפש או להיות מוצא, בתור אדם או אומן. כרגע אני מחפש'. והוא אמר עוד- 'אתה יכול להחליט שאתה מוצא ואז אתה אדם מוצא'.. לתחושתי הוא טועה בזה ואולי גם מי שכתב באותה תגובה על אפשרות של אביתר בתור דתי רגיל. יש דברים שהם כמעט למעלה מהבחירה. דבר כזה, האם להיות נשמה מחפשת או נשמה מוצאת, האם להיות בעל שם אמיתי של בעל תשובה, או בעל שם צדיק גמור, זה למעלה למעלה מהחלטה גרידא. הזמן מוכיח שאכן אביתר ממשיך לנגן את החיפוש והכמיהה, הן ליד הפסנתר והן על הגיטרה. הייתי בהופעה של שירים חדשים שלו, לפני מספר חודשים, בסמוך להקלטות של האלבום החדש, ולזכרוני גם שם יש דברים חדשים ונוספים כמו 'סופות מתוכי ומחוץ מוטטו את קירות הבית' שממשיכות להשמיע את הצלילים השבורים. לטעמי הם מצויים לרוב גם בדיסק 'לילה כיום יאיר'. 'נופל אחורה ידיים תופסות אותי' וליפול אל זרועותיו הכה נוגה, שבו אביתר מספר על חוויות בלתי אפשריות ונפילות. יש לאן ליפול, אבל זה עדיין ליפול. ואותיות פורחות באוויר, מתחיל ממש בטראומה.. ההימצאות על השבר היא כנראה דבר קיומי לאביתר כמו להרבה משומעיו בני האדם..
    שימח ועניין אותי מאוד לראות שיח משמעותי ופורה במוזיקה של אביתר..

כתוב את תגובתך כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s